Gelovig of niet-gelovig zijn

Laatst schreef ik een blog over de adamsappel.
Om de naam ADAM kun je niet heen zonder de Bijbel ook te noemen.
Ik schreef toen dat ook (de meeste?) niet-gelovigen het verhaal van Adam en Eva wél kennen.
Door het onderscheid te maken tussen gelovigen en niet-gelovigen stop ik mensen in vakjes.
Los van het feit dat mensen labelen “vernauwend” werkt, klopt het ook soms niet.

Want waar hoor ik zelf bij?
Ik ben gelovig (Remonstrant) opgevoed maar “geloof” niet dat de Bijbelverhalen wáár gebeurd zijn.
Geloof ik in GOD?
Ik kán en durf niet NEEN te zeggen, want er is “iets” in mijn leven, of het (een) GOD is, een hogere macht, de kosmos, iets alles omvattends? Ik weet het niet.
Laat ik het zó zeggen: Ik geloof niet dat er NIETS is. (ik ben ietsist; geloof dat er IETS is)

Het mooie vind ik altijd dat als je met een vraag zit (worstelt) er vaak  een antwoord komt, óf op zijn minst een vingerwijzing.

Kort nadat ik dát blog had geschreven en nadacht over het iemand gelovig of niet- gelovig noemen, las ik “iets” over een Amerikaans  natuurkundige in de kwantumelektrodynamica: Richard Phillips Feynman (1918-1988)

Behalve beroemd natuurkundige, Nobelprijswinnaar Natuurkunde 1965 was hij ook onder meer tekenaar, bongospeler en kenner van de Mayacultuur. Daarnaast is hij ook bekend geworden door de zitting name in de regeringscommissie die onderzoek deed na het ongeluk met ruimteveer Challenger (1986)

Ik las een uitspraak van hem over het bestaan van God en ik besefte dat ik er nooit zó naar gekeken had (OP zijn minst een uitspraak om eens te herkauwen en/of om over te mediteren)


“Als je het niet-bestaan van GOD niet kunt bewijzen, moet je misschien actief op zoek naar de mogelijkheid dat HIJ bestaat”

Een nadenkertje







4 gedachten over “Gelovig of niet-gelovig zijn

  1. Hopelijk zal u eens komen in te zien dat er Een Eeuwig Geestelijk Wezen achter alles wat bestaat is. De Elohim Hashem Jehovah is Diegene Die de mens als Enige Ware God zou moeten aannemen. Er is voor Hem geen plaats voor andere goden, zoals Jezus, Maria, Baal, Farao, Lucifer, Gaia, of om het bij deze tijd te houden Presley, Conor, Maradona, Gaga, Spears, e.a.. Zulke afgodsbeelden als dat kruis en anker verfoeit Hij en zijn ‘lasterlijk”.

    Like

    1. Mijn spirituele leven gaat mij en mij alleen aan.
      Mensen, organisaties, instellingen en wat dies meer zij hebben niet anderen de wet voor te schrijven in wat anderen moeten geloven of niet geloven.
      Laat iedereen in zijn/haar waarde en zijn wie men wil zijn, dat is pas waarlijk MENS zijn.

      Like

      1. Maar als u op het wereeldwijde web dingen verkondigt is het welmogelijk dat u er reacties op krijgt; Waarom, als het niemand aan gaat wat u gelooft, schrijft u dan op het wereldwijde web. U gebruikt dan beter voor uw dagboek en persoonlijke schrijfsels een schriftje of Woordsoftware programma’s die u enkel ziet en waar u anderen niet mee opsolfert.

        Like

      2. reageren mag altijd en niet iedereen heeft dezelfde mening.
        In uw eerdere reactie was één frase :”De Elohim Hashem Jehovah is Diegene Die de mens als Enige Ware God zou moeten aannemen. die bij mij kwaad bloed zette. En dat zijn de 2 woorden ZOU MOETEN! niemand kan iemand anders een geloof voorschrijven. Een geloof is persoonlijk en komt tot je, word je niet opgedrongen!
        Wat u mooi en goed vindt hoeft mij niet aan te spreken en omgekeerd ook niet, dat kan en dat hoeft niet tussen ons te staan.

        Like

      3. Vreemd dat de voorwaardelijke wijze u zo van uw strepen haalde, terwijl u zelf aan geeft dat iedereen het recht heeft het zijne te denken en aldus ook te hopen.

        Ik haalde niet aan dat iedereen “moet” maar gaf aan dat het liefst zou zijn, dit terwijl wij vast en zeker weten dat het niet zo zal zijn. Want in de Heilige Schrift staat duidelijk dat de meerderheid van de mensen de Ware God niet zal aanbidden en er ook niet van zal willen weten en dat dezen in de komende Derde Wereldoorlog de gelovigen in Die Ene Ware God onder druk zullen zetten (vandaar de naam de Grote Verdrukking).

        Wij willen niemand zijn geloof voorschrijven en vinden dat iedereen het recht heeft te geloven wat zij willen. Zo mag eenieder, alsook u, in marsmannetjes, spagettimonsters, of andere goden dan Jehovah geloven. Jehhovah nog wij dringen een geloof op. Wie zijn wij trouwens om iemand ideeën op te dringen, laat staan een geloof. Een geloof moet vanuit het innerlijke komen (merk hier wel de tegenwoordige tijd). Get is te zeggen dat het iets is dat voor iedereeen iets heel persoonlijks is dat vanuit de innerlijke gevoelens zal bepaald en geregiseerd worden.

        U nam verkeerdelijk aan (ofwel doordat u onze zegswijze niet begreep of omdat u de voorwaardelijke wijze niet kent) dat wij zouden gezegd hebben dat men “moet”; In het leven moet men namelijk niets!

        Dat onze zegswijze van “zou moeten” u zo verbolgen of zelfs boos maakte, kan een teken van onmacht zijn, zoals het voor ons ook een bekentenis van onmacht is. Wij zouden namelijk het liefst zien dat het zo was of zou zijn, maar weten bewust dat het niet zo zal zijn – want dat wordt ons duidelijk gemaakt in de Heilige Geschriften. Maar als mens zullen wij steeds onze hoop mogen koesteren voor bepaalde evoluties of toestanden. Zo blijven wij onze hoop stellen op onze mogelijkheid om meer mensen naar het Ware geloof te brengen. Naar datgene wat volgens de Schepper van hemelen en aarde verlangt wordt en in Zijn Plan past.

        U zelf geeft aan met een aanhaling van iemand anders ““Als je het niet-bestaan van GOD niet kunt bewijzen, moet je misschien actief op zoek naar de mogelijkheid dat HIJ bestaat”
        dat ons op uw schrijven ontlokte om u uit te nodigen op zoek te gaan naar dat Bestaanswezen, Dat “Zijn”, of op zoek te gaan naar De “Ik Ben Die Ben”, De Oppermachtige Soevereine Alleswetende Eeuwige Geest die geen enkel mens kan zien.

        Spijtig maakte die oproep u zo verbolgen of zelfs boos, doordat die voorwaardelijke wijze u als een verplichting naar anderen leek toe te komen. Sorry voor die onduidelijkheid, maar hopelijk zal u die gedachten van hoop nu beter in het licht van de dagelijkse realiteit kunnen stellen.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s